پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
14 دی 1401 - 15:48

شهید سلیمانی؛ شکل دهنده و شتاب دهنده جبهه مقاومت

تردیدی نیست که شهادت سردار سلیمانی ضربه‌ای سخت وجبران ناپذیر برای حرکت مقاومت در منطقه بود، اما با شهادت او حرکت نیرو‌های مقاومت نه‌تنها کند نشده است، بلکه خون شهید به این حرکت، حیاتی دوباره بخشید.
کد خبر : 13334

پایگاه رهنما:

تردیدی نیست که شهادت سردار سلیمانی ضربه‌ای سخت  وجبران ناپذیر برای حرکت مقاومت در منطقه بود، اما از آنجایی که شکل‌گیری و تداوم حرکت نیرو‌های مقاومت مبتنی بر مبانی دینی، انقلابی و خواست و اراده مردم در سرزمین‌های خودشان است و در دوران فرماندهی سردار سلیمانی این روند نهادینه شده بود، با شهادت او حرکت نیرو‌های مقاومت نه‌تنها کند نشده است، بلکه خون شهید به این حرکت، حیاتی دوباره بخشید که آثار آن این روز‌ها در کانون‌های اصلی مقاومت کاملاً مشهود است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیف این ویژگی سردار سلیمانی می فرمایند : «شهید سلیمانی با حرکات خود و بالاخره با شهادت خود - شهادتش هم مکمل این معنا بود- اسم رمز برانگیختگی و بسیج مقاومت در دنیای اسلام شد. الآن در دنیای اسلام هرجایی که بنای مقاومت در مقابل زورگویی استکبار را داشته باشند، مظهرشان و اسم رمزشان شهید سلیمانی است...»

روند تثبیت و تحکیم نیرو‌های مقاومت در منطقه پس از انتخاب سردار سلیمانی به‌عنوان فرمانده نیروی قدس با تحولی جدی مواجه شد. نقش‌آفرینی سردار سلیمانی در کمک به حزب‌الله در مبارزه با رژیم صهیونیستی برای اخراج این رژیم از لبنان و جنگ ۳۳ روزه و همچنین  کمک به مقاومت فلسطین در جنگ ۲۲ روزه که هر دو جنگ، شکست خفت‌بار صهیونیست‌ها را در پی داشت، تراز نیرو‌های جبهه مقاومت را در منطقه و جهان ارتقا داد. اما آنچه در این عرصه نقش سردار سلیمانی را برجسته‌تر کرد، فرماندهی میدان مبارزه با گروهک تروریستی داعش و دیگر گروهک‌های افراطی مسلمان‌نما بود که با هدف مهار نیرو‌های مقاومت در عراق، سوریه و لبنان از سوی قدرت‌های غربی سازمان‌دهی و حمایت و پشتیبانی می‌شدند. حضور سردار سلیمانی در صحنه‌های سخت مبارزه با این گروهک‌های تروریستی، در کنار رزمندگان مدافع حرم که از ملیت‌های مختلف با هدایت سردار ایجاد و سازمان‌دهی شده بودند، نیرو وتوان ویژه‌ای به آن‌ها می‌داد و همین امر سبب عصبانیت کاخ سفید و رژیم صهیونیستی شده بود و به‌زعم خود تنها چاره مهار و سرکوب نیرو‌های مقاومت را در ترور سردار سلیمانی دیدند.

اما به‌رغم آن، سازمان‌دهی و هدایت این نیرو‌ها علاوه بر تقویت عقبه راهبردی جبهه مقاومت سبب شده است که حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی، انصارالله و حشدالشعبی اکنون به تأثیرگذار‌ترین نیرو در کشور‌های متبوع خود تبدیل شوند و آینده تحولات منطقه به دست خود آنان رقم بخورد.

بررسی ویژگی هرکدام از این نیروهاومبارزات آنها در سالهای اخیر، نقش سردار سلیمانی ودیگر فرماندهان نیروی قدس  را در شکل گیری ویا تثبیت موقعیت آن ها آشکار می کند.

حزب‌الله لبنان

حزب‌الله در دوره رهبری سید حسن نصرالله از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ که بخشی از این دوران مصادف با انتخاب سردار سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس بود ،بیش از ۹۰ عملیات سنگین را علیه نیروهای صهیونیستی اجرا کرد. آمار بالای تلفات انسانی و مالی این حمله‌ها باعث شد که صهیونیست ها ابتدا از جزین و سپس از جنوب لبنان عقب نشستند و لبنان از اشغال اسرائیل خارج شد و فقط مزارع شبعا در اشغال این رژیم باقی ماند واین تحولی بزرگ در جهان اسلام ودر عرصه مقابله با رژیم صهیونیستی بود.

جنگ ۳۳ روزه نمونه بارزی از تقویت گروه‌های مقاومت در دوره فرماندهی حاج قاسم سلیمانی در نیروی قدس است. جنگی که با شکست رژیم صهیونیستی، ضربات و لطمات جبران ناپذیری بر هیمنه پوشالی ارتش صهیونیست‌ها وارد کرد و راهبرد  «خاورمیانه بزرگ آمریکا »را که برای بر هم زدن نقشه این منطقه طراحی وبه اجرا درآمده بود، به شکست کشاند.

تشکیل الحشد الشعبی ؛ بسیج مردمی عراق

در تیرماه سال1393 گروهک تروریستی داعش توانست با درهم شکستن دیوارهای ارتش ضعیف عراق که توسط غربیها سازماندهی شده بود را فرو بریزد و در مدتی کوتاه موصل و بخش‌های زیادی از استان‌های صلاح‌الدین و دیالی را تصرف کرده و تاآبان ماه به نزدیکی دروازه های بغداد پیشروی کند. ارعاب ایجاد شده از پیروزی داعش،ارتش عراق را به مرز فروپاشی رساند،اما سردار سلیمانی که پیش از آن در کنار نیروهای مجاهد در گروه‌های مقاومت عراقی همانند سپاه بدر، کتائب حزب الله، جیش المهدی و ... نقش مؤثری در اخراج متجاوزان از عراق داشت ،  با حضور در بغداد و سازماندهی ارتش عراق  با کمک آن نیروها ،توانست از سقوط بغداد وگسترش نفوذ داعش به مناطق جنوب عراق ومناطق شیعه نشین جلوگیری کند،اما دفع کامل داعش نیازمند تشکیل  یک نیروی مردمی در عراق بودو او با همکاری دولت عراق در دوران نخست وزیری مالکی، زمینه تشکیل بسیج مردمی عراق یا حشد الشعبی را ایجاد.

نیروهای دفاع ملی سوریه

حضور جدی نیروی قدس به فرماندهی شهید سلیمانی در سوریه بر اساس تصمیم راهبردی نظام و در شرایطی صورت گرفت که دولت سوریه با اوج گرفتن بحران در سال 1391، در معرض شدیدترین حملات میدانی، سیاسی و رسانه ای قرار گرفته بود.

نخستین حضور و اقدام سردار سلیمانی در سوریه، جنبه توجیهی، مستشاری و آموزشی داشت. برای نمونه وی کارشناسانی از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را به سوریه فرستاد تا به توجیه و آموزش پلیس سوریه در برخورد با شورش های خیابانی بپردازند.اعزام تعدادی از افسران امنیتی سوریه به ایران جهت آموزش مدیریت بحران و کار اطلاعاتی ـ امنیتی در شرایط بحران، از دیگر اقدامات مستشاری نیروی قدس در آن برهه به سوری ها بود.جمع بندی سردار سلیمانی آن بود که برخورد اولیه دولت سوریه با معترضان فاقد پشتوانه کافی اطلاعاتی بوده و برآورد درستی از بحران و ریشه های آن وجود نداشت. در نتیجه به جای برخورد انتظامی، برخورد نظامی صورت گرفت و این امر به نوبه خود، به وخامت اوضاع افزود.

پس از آن که کار آموزش و سازماندهی نیروهای مردمی به مرحله ثمردهی رسید، از این نیروهای  آموزش دیده  در قالب یگان های رزم در میادین مختلف علیه تروریست ها بهره برداری شد. سازمان و جایگاه نیروهای دفاع وطنی به تصویب رییس جمهور سوریه رسیده بود و قرار شد به عنوان یک سازمان هم تراز، در کنار ارتش سوریه ماموریت رزم و دفاع از سوریه را برعهده بگیرد.

اکنون با تغییر معادلات به نفع نظام سوریه پس از حدود 10 سال جنگ و بحران تحمیلی ،دولت سوریه اکنون به مرحله ثبات رسیده و مناقشات سیاسی عمدتا مبتنی بر گزینه چگونگی کنار آمدن با بشار اسد شکل گرفته است. بی تردید نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان متحد راهبردی سوریه با محوریت نیروی قدس و فرمانده شجاع و هوشمند آن سردار شهید قاسم سلیمانی، در نجات این کشور در برابر حملات بی امان تروریستی، به عنوان نقشی بی بدیل و تاثیرگذار در تاریخ منطقه به یادگار خواهد ماند.

 مقاومت فلسطین

مقاومت فلسطین اگر چه پس از پیروزی  انقلاب اسلامی با الهام گیری از فرهنگ انقلاب دچار تحول جدی شد ونیروهای مذهبی همچون حماس و جهاد اسلامی جایگزین گروههای مارکسیستی شدند ،اما نقش محوری سردار سلیمانی در سازماندهی وتجهیز آنها وکمک  میدانی وعملیاتی به آنها در جنگ 22روزه ، سبب شد که اشغالگران صهیونیستی در این شکست در خانه را هم تجربه کردند .دو سال پس از پیروزی غزه در برابر رژیم صهیونیستی رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک سخنرانی اعلام کردند : «ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزی جنگ سی و سه روزه و پیروزی جنگ بیست و دو روزه بود.»

معظم له همچنین پس از شهادت سردار سلیمانی در سخنانی فرمودند: «این مرد، دست فلسطینی‌ها را پُر کرد؛ کاری کرد که یک منطقه‌ی کوچکی، یک وجب جا مثل نوار غزّه در مقابل رژیم صهیونیستیِ با آن همه ادّعا می‌ایستد، کاری و بلایی سرِ آنها می‌آورد که آنها سرِ 48 ساعت می‌گویند آقا بیایید آتش‌بس بدهید؛ اینها را حاج قاسم سلیمانی کرد دستشان را پُر کرد کاری کرد که بتوانند بِایستند، بتوانند مقاومت کنند. این چیزی است که برادران فلسطینی ما مکرّر ‌در ‌مکرّر پیش خود بنده گفته‌اند. »

انصار الله یمن

جنبش انصارالله یکی از جریان ‎های سیاسی بانفوذ این کشور به شمار می‎آید.جنبش انصارالله به دنبال استعفای رئیس جمهور یمن و انحلال پارلمان این کشور در سال ۲۰۱۵م مسئولیت دولت انتقالی را برعهده گرفت که به دنبال آن عربستان سعودی با ادعای نامشروع دانستن حاکمیت سیاسی انصارالله، خطر آن برای عربستان و حمایت از بازگشت منصور هادی به قدرت، به یمن حمله کرد که ضمن کشته و زخمی شدن هزاران نفر بسیاری از زیرساخت‎های این کشور از بین رفت.

در مورد کمک های مستشاری ایران به انصارالله گرچه ناگفته ها زیاد است ،اما سخنان سردار جعفری فرمانده وقت سپاه در سال 96 در مورد حمایت های ایران از انصارالله تنها موضع رسمی مقامات کشورمان در این زمینه است.او گفت: کمک های ما به جبهه مقاومت بنا به در خواست مردم و دولت‌های آنان صورت گرفته و یمن هم یک نمونه از آن است؛ امروز در یمن حاکمیت به دست انصارالله است و کمک های ایران در حد مستشاری و معنوی است که یمن بیشتر به آنها نیاز دارد و جمهوری اسلامی هم از این کمک ها دربغ نمی‌کند و این راه ادامه دارد.حضور شهید حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی در یمن که از نیروهای خاص شهید سلیمانی بود نشان از عمق نفوذ و تاثیر نیروی قدس و شخص حاج قاسم در میان انصارالله دارد که با گذشت 8 سال از جنگ در یمن ، این گروه تربیت یافته حاج قاسم امان سعودی ها و امارات که به پشتوانه آمریکا و کشورهای غربی  در این خطه جنایت می کنند را بریده است.

دیگر گروه های مقاومت

در کنار این نیروها در جغرافیای منطقه، به دهها جنبش مقاومت در دیگر کشورهای اسلامی نظیر لشکر فاطمیون افغانستان ، لشکر زینبیون پاکستانی ، جنبش شیعیان نیجریه به رهبری شیخ زکزاکی ویا حتی نفوذ نیروی قدس در آمریکای جنوبی وآفریقا و... می توان اشاره کرد که متأثر از امواج انقلاب اسلامی در  کشورهای مختلف شکل گرفته  وبستر رشد ونفوذ« نظریه مقاومت» شده است و در همه آنها شهید سلیمانی محور بوده است.

ارسال نظرات